Jumaat, 14 November 2008

Sahabat Palak Ilak......




Ini iskandar, salah seorang sahabat baik aku kat UKM ni....huhuhu...Is ni 1 pusat pengajian dengan aku. Asalnya nun jauh disana..tahu tak kat mana? Sarawak la...dia ni mmg kelakar gile. mmg sebati, sejiwa, sebulu dan bla....bla....bla... la dgn aku..kalau duduk bersembang dgn dia mmg tak lpas dari mengutuk orang dan bercakap pasal prkara yg gila- gila...hahahhaha.....selain kepala kami yg biol ni, kami juga turut berkongsi minat yg sama iaitu nyanyi, menari dan yg paling pting buat 'Manuskrip'.hahahahh..ha..bercakap pasal manuskrip ni korang jgn salah anggap plak...manuskrip yg aku maksudkan tu ialah berchatting la..hahhaha...saje je guna perkataan macam tu...baru nampak 'ilmiah' sikit..hahahhahhaa...masih segar dalam ingatan aku mase kami sama- sama buat short sem dulu..hari- hari mmg akan lepak kat pusanika utk buat manuskrip dan yg pting kadang- kadang kami bermanuskrip sampai pukul 15.00 pagi..hahahah..ha...mase nk balik ke kolej tu yg pling kelakar, aku selalu usik si Is ni dgn certa-certa hantu..pe lagi mmg lari lintang pukang la mase nk balik tu...dan yg sangat- sangat melucukan bila aku tgk Is ni berlari...macam badak je...hahhha...ye lah dia kan memiliki tubuh ala- ala Gorrila..nk terputus urat jantung aku tgk dia mcm tu...hahhhha...pe-pe pun kenangan itu sungguh indah dalam lipatan sejarah yg lalu...aku harapkan persahabtan yg terbina antara aku dgn Is ni akn terus utuh di limpahi keberkhatan Illahi.....ko faham tak maksud "Berkat" tu Is oiiiiii.....wahhhhhhhhhhhhh....hahhahahahh

Bidadari Yang Menyinari Sukma Kelamku.....





Alhamdulillah Allah telah menakdirkan seorang Hawa yg bernama Siti Nuratikah untuk menemani perjalanan kehidupan sepi ku ini....masih terimbau detik-detik pengenalan antara kami berdua....pertemuan yg tertakdir oleh kabus- kabus yg menerawak dalam agenda yg tidak dirancang....satu detik bertentangan mata denganmu, ku rasakan sesuatu yg aneh telah membobrok remuk sukma kudusku ini. entah mengapa, jejaran waktu dan masa sering menghanyutkan aku dalam dakapan wajah mu yg sungguh menawan dan mengasyikkan. raut wajah yg jika dipandang bisa memekarkan kuntuman- kuntuman mawar yg layu dalam batasan gelora yg menggila..yg bisa meranapkan kilauan megah mentari yg maha bercahaya dan yg bisa memusarkan relung- relung ombak yg tiada bernokhtahkan perhentiaan. Bermula detik itu...aku bertekad untuk memilikimu walau berjuta badai membidas perjuanganku dan walau bergunung uncang- uncang dugaan yg memanah kudrat kegigihanku....Jelas dan nyata...perjuangan untuk bertakhta dalam sanubarimu begitu sukar dan rumit untuk dicapai...Detik- detik yg bersilih berjejeran menongkah arus waktu, namun kau tetap membisu...aku hampir longlai dan lemah dalam mercu pertempuran yang ku rangka sendiri..... Mungkin sudah termaktub dalam wadah antonim...Yang mana akasara 'Kalah' akan menemui aksara 'Menang'. Begitu juga perjuanganku...Kegigihan, kesungguhan, kekuatan jiwa dan kemantapan emosi telah menganugerahkanku erti kegemilangan yg sebenar.....Syukur Alhamdulillah bidadari yang ku impi dan ku idamkan akhirnya tersandung jua dalam dakapan kasih yg penuh ketulusan dan keikhlasan dalam sepasang atma yg begitu erat tersimpul melayari bahtera kebahagian bersama...InsyaAllah ikatan ini pasti bertaut kukuh dalam sebuah tasik kesucian yg abadi.......aku cinta padamu SITI NURATIKAH.........

Terluak Nukilan Anugerah Illahi......


Pada bulan Ogos lalu kolej penginapan aku ni ada menganjurkan pertandingan menulis sajak peringkat kolej je....bila aku terbaca artikel mengenai pertandingan tersebut aku rase macam nk mencuba nasib je...bukan utk meraih kemenangan tetapi utk mengutip pengalaman baru dan cuba utk mengasah bakat yg ada...lagi pun dunia Sastera ini mmg bidang pengajian aku pun..pe salahnya aku mencuba...tapi tajuk yg ditetapkan mmg bosan gile...nk tahu pe tajuk nya? ermmm....kalo bulan merdeka mmg la tajuk sajak yg dikehendaki pun berkisarkan kepada 'Kemerdekaan'..ermmm bosan gile...tapi aku cuba buat jg la....alhamdulillah terhasillah juga dua buah sajak iaitu 'Merdeka' dan 'Perjuangan'..untuk pertandingan tersebut aku pertaruhkan 3 sajak....2 sajak yg aku sebut td dan 1 sajak bertajuk 'Ibu'...dalam masa 2minggu jg la baru keputusan tu diumumkan. Tapi yg nyata keputusan itu sedikit mengecewakan aku sebab.....aku tak dapat JOHAN.....huwaaaaaaaaaaaaa......aku hanya dapat tempat kedua je...tak pe lah, kira ok lah tu....tp yg paling aku bangga dan terharu sesangat ialah, sajak aku tu telah dipamerkan dekat papan kenyataan depan pejabat...huhuhu..bangga gile beb...ye lah hanya sajak Johan dan sajak aku je yg bertakhta dalam 'papan berkaca' tu...tak kisah la tak dapat johan pun yg penting ia lebih membakar semangat aku untuk menghasilkan karya. InsyaAllah tahun depan aku cuba lagi...huhuu...:-)

Dibawah ni aku pamerkan sajak- sajak yang aku pertandingkan tu. Yang menang tmpat ke-2 tu ialah sajak 'Perjuangan'.


Pejuang...

Namamu kini terukir indah

Tersandang memori kelam

Kau terpahat penuh pengertian

Tercalit lambungan makna

Pejuang...

Hari ini aku begitu selesa

Menghirup kedamaian dunia

Mengecap debu- debu kemajuan

Yang terlalu asyik

Kadang- kadang aku terkesima

Bagaimana keagonganan ini menguntum mekar

Semekar bunga- bunga kudus

Yang menyayukan secebis sukma

Aku pasti, aku yakin dan aku benar...

Dalam menilai siratan- siratan terjahan mendatang

Siratan yang mengungkap erti perjuangan

Ketelusan dan kerakusan pejuang

Dalam menyubur martabat bangsa tercinta

Pejuang...

Begitu kental kudrat yang terjalin utuh

Dalam semangatmu

Kekencaman obor semangatmu

Tak usah dicanang dengan omongan kosong

Kegigihanmu tidak pernah kendur

Walau dilambung lautan onak- onak duri

Sukmamu tiada terkikis meski dikecam

Panahan anasir penjajah yang menggila

Pejuang...

Hembusan bayu- bayu kekuatanmu

Begitu kencang talkala merengus

Di medan perjuangan

Percikan darahmu yang murah mengalir

Bukan rintangan keluhuran yang bisa

Meremukkan uncangan semangatmu

Titisan ahmar perjuangan yang tersiram

Umpama alkatipa dalam menjulang kemerdekaan

Pejuang...

Hikayat yang terlakar

Begitu ambun dalam sanubariku

Nyawa dan kudrat yang kau cagarkan

Akan terkenang indah dalam atma rakyat

Kau almukhalis pemancu bangsa.....

Faradi Rohani
( adyduka bertautsepi )



****************************************************************


Merdeka..

Merdeka... Merdeka... Merdeka...

Hanya bingkisan yang sama kau lontarkan

Apa ada pada ungkapan yang ringkas itu

Hanya ungkapan?

Ya wajar digelar ungkapan

Andai sukma terkontong dalam kelalaian..

Merdeka...

Tanggal 31 Ogos pasti teriang

Dalam kerancakan berpesta ria

Sambutan yang kononnya mengenang pejuangan

Begitu gemilang...

Begitu meriah....

Begitu dalam melantun sorokan kemerdekaan

Berkumpul dan bermadah riuh dalam keseronokan

Wajarkah terungkap sekadar

Lantunan manis terukir di bibir...

Merdeka...

Begitu azamat pengertianmu..

Tersurat dalam bingkisan siratan makna

Tercipta bukan sebarangan aksara

Terluah dalam rumpunan penuh pengertian...

Merdeka...

Aku terhirup dalam bahtera kedamaianmu..

Hidup penuh asyik tidak terendah

Junjungan pengorbanan pejuang

Begitu selesa dalam kelalaian dunia

Alpa pada kudrat kudus pejuang bangsa...

Merdeka...

Masihkah tersisa nyalaan semangat

Dalam jiwa rakyat?

Tertinjau kasar dalam renungan pancaindera

Pasti dan yakin kudrat- kudrat yang ada

Begitu daif menyelam erti perjuangan...

Merdeka...

Mungkin nama termekar sekadar seruan dan laungan

Meski terkenang penuh tersirat

Namun yang nyata dan pastinya

Ia menjadi enteng jiwa yang terbungkam

Dalam kekhayalan dan keasyikan dunia...

Faradi Rohani

( adyduka bertautsepi )