Jumaat, 14 November 2008

Terluak Nukilan Anugerah Illahi......


Pada bulan Ogos lalu kolej penginapan aku ni ada menganjurkan pertandingan menulis sajak peringkat kolej je....bila aku terbaca artikel mengenai pertandingan tersebut aku rase macam nk mencuba nasib je...bukan utk meraih kemenangan tetapi utk mengutip pengalaman baru dan cuba utk mengasah bakat yg ada...lagi pun dunia Sastera ini mmg bidang pengajian aku pun..pe salahnya aku mencuba...tapi tajuk yg ditetapkan mmg bosan gile...nk tahu pe tajuk nya? ermmm....kalo bulan merdeka mmg la tajuk sajak yg dikehendaki pun berkisarkan kepada 'Kemerdekaan'..ermmm bosan gile...tapi aku cuba buat jg la....alhamdulillah terhasillah juga dua buah sajak iaitu 'Merdeka' dan 'Perjuangan'..untuk pertandingan tersebut aku pertaruhkan 3 sajak....2 sajak yg aku sebut td dan 1 sajak bertajuk 'Ibu'...dalam masa 2minggu jg la baru keputusan tu diumumkan. Tapi yg nyata keputusan itu sedikit mengecewakan aku sebab.....aku tak dapat JOHAN.....huwaaaaaaaaaaaaa......aku hanya dapat tempat kedua je...tak pe lah, kira ok lah tu....tp yg paling aku bangga dan terharu sesangat ialah, sajak aku tu telah dipamerkan dekat papan kenyataan depan pejabat...huhuhu..bangga gile beb...ye lah hanya sajak Johan dan sajak aku je yg bertakhta dalam 'papan berkaca' tu...tak kisah la tak dapat johan pun yg penting ia lebih membakar semangat aku untuk menghasilkan karya. InsyaAllah tahun depan aku cuba lagi...huhuu...:-)

Dibawah ni aku pamerkan sajak- sajak yang aku pertandingkan tu. Yang menang tmpat ke-2 tu ialah sajak 'Perjuangan'.


Pejuang...

Namamu kini terukir indah

Tersandang memori kelam

Kau terpahat penuh pengertian

Tercalit lambungan makna

Pejuang...

Hari ini aku begitu selesa

Menghirup kedamaian dunia

Mengecap debu- debu kemajuan

Yang terlalu asyik

Kadang- kadang aku terkesima

Bagaimana keagonganan ini menguntum mekar

Semekar bunga- bunga kudus

Yang menyayukan secebis sukma

Aku pasti, aku yakin dan aku benar...

Dalam menilai siratan- siratan terjahan mendatang

Siratan yang mengungkap erti perjuangan

Ketelusan dan kerakusan pejuang

Dalam menyubur martabat bangsa tercinta

Pejuang...

Begitu kental kudrat yang terjalin utuh

Dalam semangatmu

Kekencaman obor semangatmu

Tak usah dicanang dengan omongan kosong

Kegigihanmu tidak pernah kendur

Walau dilambung lautan onak- onak duri

Sukmamu tiada terkikis meski dikecam

Panahan anasir penjajah yang menggila

Pejuang...

Hembusan bayu- bayu kekuatanmu

Begitu kencang talkala merengus

Di medan perjuangan

Percikan darahmu yang murah mengalir

Bukan rintangan keluhuran yang bisa

Meremukkan uncangan semangatmu

Titisan ahmar perjuangan yang tersiram

Umpama alkatipa dalam menjulang kemerdekaan

Pejuang...

Hikayat yang terlakar

Begitu ambun dalam sanubariku

Nyawa dan kudrat yang kau cagarkan

Akan terkenang indah dalam atma rakyat

Kau almukhalis pemancu bangsa.....

Faradi Rohani
( adyduka bertautsepi )



****************************************************************


Merdeka..

Merdeka... Merdeka... Merdeka...

Hanya bingkisan yang sama kau lontarkan

Apa ada pada ungkapan yang ringkas itu

Hanya ungkapan?

Ya wajar digelar ungkapan

Andai sukma terkontong dalam kelalaian..

Merdeka...

Tanggal 31 Ogos pasti teriang

Dalam kerancakan berpesta ria

Sambutan yang kononnya mengenang pejuangan

Begitu gemilang...

Begitu meriah....

Begitu dalam melantun sorokan kemerdekaan

Berkumpul dan bermadah riuh dalam keseronokan

Wajarkah terungkap sekadar

Lantunan manis terukir di bibir...

Merdeka...

Begitu azamat pengertianmu..

Tersurat dalam bingkisan siratan makna

Tercipta bukan sebarangan aksara

Terluah dalam rumpunan penuh pengertian...

Merdeka...

Aku terhirup dalam bahtera kedamaianmu..

Hidup penuh asyik tidak terendah

Junjungan pengorbanan pejuang

Begitu selesa dalam kelalaian dunia

Alpa pada kudrat kudus pejuang bangsa...

Merdeka...

Masihkah tersisa nyalaan semangat

Dalam jiwa rakyat?

Tertinjau kasar dalam renungan pancaindera

Pasti dan yakin kudrat- kudrat yang ada

Begitu daif menyelam erti perjuangan...

Merdeka...

Mungkin nama termekar sekadar seruan dan laungan

Meski terkenang penuh tersirat

Namun yang nyata dan pastinya

Ia menjadi enteng jiwa yang terbungkam

Dalam kekhayalan dan keasyikan dunia...

Faradi Rohani

( adyduka bertautsepi )



1 ulasan:

tieka berkata...

ahakzz...
ahakzz...
leh tahAN...
^_^....